Gedroogd fruit voor een lage glycemische index

0

Gedroogd fruit verlaagt de glycemische index van wit brood wanneer je een deel van een broodmaaltijd met gedroogd fruit vervangt. Wanneer je gedroogd fruit bij wit brood eet, dan neemt de glycemische index van de maaltijd toe. Dat zijn de uitkomsten van een Canadese studie onder leiding van John Sievenpiper.

De studie keek naar de glycemische index van drie soorten testmaaltijden: vier testmaaltijden met 50 g gedroogd fruit (dadels, abrikozen, rozijnen of sultana’s), vier testmaaltijden met 25 g wit brood en 25 g gedroogd fruit en vier testmaaltijden met 50 g wit brood en een hoeveelheid gedroogd fruit die 7,5 gram fructose bevat. De glycemische indices van deze 12 maaltijden werden vergeleken met die van wit brood.

Abrikozen hebben de laagste glycemische index en waren als enige in staat om de glycemische index van een testmaaltijd met 25 g wit brood statistisch significant te verlagen. De glycemische index van een voedingsmiddel staat onder invloed van vezelgehalte, de hoeveelheid glucose (en sucrose) en van fytonutriënten. De verhouding tussen glucose en fructose/sucrose is vaak doorslaggevend, en voor abrikozen ligt die lager dan rozijnen en dadels.

John Sievenpiper staat bekend als een voorstander van fructose, en vanwege zijn banden met tal van bedrijven uit de voedingsindustrie. In deze studie wilde hij het ‘katalytische effect van fructose’ aantonen. Fructose, zo stelt Sievenpiper, verhoogt het metabolisme van glucose in de lever en zal de glycemische respons op glucose verlagen. De resultaten van deze studie weerleggen de rol van een katalytisch fructose-effect: het toevoegen van gedroogd fruit als fructosebron leidt juist tot een toename in glycemische index.

Bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/3999

Reacties

Reacties

Leave A Reply