Gefermenteerde soja gezond

0
229

Japanners die gefermenteerde sojaproducten eten, hebben een lagere overlijdenskans, terwijl consumptie van soja geen verband houdt met sterfte. Dat blijkt uit een bevolkingsstudie met gegevens van 92.000 Japanse mannen en vrouwen, met een opvolging van bijna 15 jaar. Van specifieke sojaproducten haalde slechts één product een significant verband: natto lijkt namelijk het cardiovasculaire risico te verlagen.

Soja is op zich rijk aan vezel, proteïne, onverzadige vetzuren en isoflavonen. De elementen lijken niet voldoende om de gezondheid te bevorderen. De onderzoekers vermelden bovendien twee andere bevolkingsstudies waarin een gunstig verband tussen soja en gezondheid zo goed als afwezig was.

De drie belangrijkste gefermenteerde sojaproducten in Japan zijn miso (een smaakmaker dat als bouillon wordt gebruikt), natto en tofoe. Miso is erg zout,maar het zoutgehalte is sinds de jaren negentig ‒ wanneer de deelnemers de enquêtes toegestuurd kregen ‒ stelselmatig verlaagd. Dat kan invloed gehad hebben op de waargenomen verbanden.

Verder zijn de gefermenteerde sojaproducten erg verschillend van elkaar. Natto bevat nattokinase en polyamines. Welke toegevoegde waarde miso en tofoe hebben ten opzichte van gewone soja, daar spreken onderzoekers zich niet over uit.

bron: https://www.voedingsgeneeskunde.nl/node/4919

Reacties

Reacties

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here