Imago of realistisch beeld van farmaceutische bedrijven?

0

Hans-van-der-LindeEen positief imago is voor farmaceutische bedrijven van levensbelang. Patiëntenvertrouwen, voorschrijfgedrag van artsen en politieke- en overheidssteun vallen en staan ermee. Dat imago staat ernstig onder druk en daarom investeert de bedrijfstak enorme bedragen in beeldvorming. Alle reden om de professionele aanpak daarvan en de boodschappen die gecommuniceerd worden eens tegen het licht te houden.

De verkoopkantoren in Nederland van buitenlandse ondernemingen hebben hun krachten gebundeld binnen Nefarma. Die belangenvereniging gaf in 2008 opdracht voor een imago-onderzoek. Het resultaat was vernietigend en geschrokken besloten de leden van Nefarma nog meer dan voorheen te investeren in imago.

Communicatie-experts lanceerden onlangs in opdracht van Nefarma een groot imago-project onder de naam “Farmahuis” www.farmahuis.nl . Op de gevel van het huis staat: ‘Vroeger had je in zo’n geval geen schijn van kans gehad’. Bij zo’n tekst past slechts dankbaarheid en bereidheid tot betaling.

Journalistieke hulp

Imagovorming gebeurt met hulp van kranten en tijdschriften. Een invloedrijk weekblad in Nederland besteedt bijvoorbeeld enkele malen per jaar uitgebreid aandacht aan de farmaceutische industrie. In themanummers wordt de bedrijfstak als positief en onmisbaar neergezet en een tiental bedrijven plaatst dan paginagrote advertenties voor naar schatting 200.000 euro. Die bevatten geen verboden reclame voor geregistreerde geneesmiddelen maar ideële imagoteksten. Bijna alle populaire bladen bevatten regelmatig artikelen geschreven door ghostwriters.

Imagoboodschappen

Enkele boodschappen die vaak worden gecommuniceerd:

  • Nieuwe medicijnen zijn te danken aan farmaceutische bedrijven.
  • Ze vergen kostbare research en zijn daarom duur.
  • De ontwikkeling van een medicijn kost één miljard dollar.
  • De pijplijn bevat veel nieuwe geneesmiddelen.
  • Zonder hoge prijzen geen nieuwe medicijnen.
  • De bedrijfstak is belangrijk voor de Nederlandse economie.

Lees het volledige artikel van Hans van der Linde, huisarts te Capelle aan den IJssel hier »

Reacties

Reacties

Comments are closed.